Những phụ nữ trong cuộc đời James Bond


25 tháng 10 2015

Ursula Andress, nữ diễn viên người Thuỵ Sỹ đã bước vào thế giới của Dr No và từ đó bước vào lịch sử điện ảnh thế giới

Các nhân vật nữ luôn giữ vị trí trung tâm trong các bộ phim về điệp viên Anh 007. Nhưng đó là những mối quan hệ mua vui phù phiếm hay là những cuộc hẹn hò đáng lo? Clementine Ford tìm hiểu.

Khi Ursula Andress sải chân trên mặt nước hồi 1962, trên người chỉ có bộ bikini trắng và một con dao săn, cô đã tạo ra một mức chuẩn cho các nhân vật nữ chính trong phim James Bond sau này.

Khi đó, Andress mới chỉ 20 tuổi. Cô vào vai một phụ nữ trẻ phải tự xoay sở trên một hòn đảo sau cái chết của cha mình.

Dẫu còn rất trẻ, nữ diễn viên người Thuỵ Sỹ đã bước vào thế giới của Dr No và từ đó bước vào lịch sử điện ảnh thế giới.

Dr No là bộ phim đầu tiên chuyển thể từ các tác phẩm của Ian Fleming, tuy đó là cuốn thứ sáu trong bộ truyện của ông.

Bộ phim đã gặt hái thành công rực rỡ về mặt tài chính, mở đầu cho dòng phim được thực hiện suốt từ đó tới nay.

Loạt phim James Bond thành công phần lớn là nhờ có kịch bản hay và sức hấp dẫn của thể loại phim điệp viên kinh điển.

Image copyrightPictorial Press Ltd Alamy Stock Photo

Image captionTrong phim mới nhất Spectre, Léa Seydoux (trong hình) và Monica Bellucci đã được đạo diễn Sam Mendes ‘đặt nhãn hiệu’ lại là ‘Bond women’

Thế nhưng ta không thể không nhắc tới sự đóng góp của 77 phụ nữ, những người đã tạo nên ‘Bond girl cabinet’ (‘hội những người phụ nữ trong phim Bond’).

Andress là người mở màn. Vai diễn Honey Ryder của cô vừa quyến rũ, lại vừa xấc xược, độc lập, khiến cô tạo sức hấp dẫn ghê gớm.

Sự kết hợp giữa việc phải tự xoay sở với những tình huống mong manh, rất dễ gặp nguy hiểm trong dòng phim với nhân vật nam chính là một tay chơi đào hoa sát gái khiến các nhân vật nữ trong phim Bond rất khác với đa số những nhân vật nữ là bạn đồng hành hay có quan hệ tình ái với các nhân vật nam chính khác trong lịch sử điện ảnh.

Trong lúc Andress là người đặt nền tảng khuôn mẫu về hình ảnh một vai nữ trong phim James Bond, thì khá nhiều diễn viên nữ khác cũng đã đóng dấu ấn cá nhân lên nhãn hiệu ‘Bond girl’.

Chúng ta đã trải qua một thời gian dài, từ những ngày Mr Bond ‘đời đầu’, khi Sean Connery, vui vẻ nói với tạp chí Playboy rằng “Tôi không nghĩ là có gì đặc biệt sai trong việc đánh phụ nữ cả,” tới chàng điệp viên của thời hiện đại không hề thô bạo với vai nữ trong phim, dẫu cho thời nào 007 cũng khét tiếng là một tay sát gái.

Image copyrightepa european pressphoto agency b.v. Alamy Stock Photo

Image captionỞ tuổi 51, Monica Bellucci chính thức trở thành người phụ nữ lớn tuổi nhất rơi vào vòng tay tình ái của Bond – nữ diễn viên người Ý lớn hơn Daniel Craig bốn tuổi

Điều thú vị là những gương mặt nữ khởi đầu được gán cho cái mác ‘những cô gái’ về sau đã được đạo diễn Sam Mendes ‘đặt thương hiệu’ lại để chuyển thành ‘những người phụ nữ trong cuộc đời Bond’.

Quả là những người phụ nữ rất đáng nể!

Bóng hồng mới nhất làm lay động ly martini của Bond có một khoảng cách bốn năm với chàng 007 hiện thời – mà đáng ngạc nhiên ở đây là Monica Bellucci lớn hơn Daniel Craig bốn tuổi.

Chính vậy, ở tuổi 51, nữ thần người Ý đã chính thức trở thành người đàn bà đứng tuổi nhất được đưa vào buồng ngủ của chàng điệp viên đào hoa trong bộ phim Spectre.

Fleming trước đó chưa từng viết kịch bản theo cách này.

Trên thực tế, đây là điều đáng ghi nhận nếu ta nhìn lại toàn bộ lịch sử của nền điện ảnh thế giới, khi mà người phụ nữ coi như đã hết thời tình ái một khi qua ngưỡng tuổi 34. Nếu đánh giá một cách hời hợt thì có thể coi là các tác giả của Bond đã mở rộng thành tích sát gái của chàng điệp viên.

Những nhân vật nữ trong phim Bond ngay từ thời đầu đã luôn có vẻ xấc xược và phải chịu những bất công tương xứng.

Image copyrightPictorial Press Ltd Alamy Stock Photo

Image captionTrong Skyfall, nhân vật do Séverine thủ vai bị bắn vào đầu, và Bond nói “Thật là phí hoài một người Scotland tốt”

Nhưng có bao nhiêu lần họ bị rũ bỏ, thậm chí còn bị giết chết không xót thương?

Không phải là kịch bản trong những bộ phim cũ, mà cả trong những bộ mới dựng trong thời nay vẫn vậy.

Các nhân vật nữ trong Skyfall – bộ phim ra mắt từ ba năm trước – gặp toàn rắc rối.

Không chỉ có Séverine bị bắn vào đầu (khiến Bond thốt lên, “Thật là phí hoài một người Scotland tốt”), mà Tonia Sotiropoulou cũng không được dòng thoại nào, chỉ được ghi nhận là “người tình của Bond”.

Ngay cả đến M cũng bị cho chết vào cuối phim, một cách rút lui hoàn toàn bất ngờ, không tương xứng với Dame Judi Dench, người lẽ phải được coi là bất tử trong cả đời thường lẫn trên màn bạc.

Trong Quantum of Solace, Strawberry Fields tội nghiệp bị sát hại trên giường Bond, từ đầu tới chân phủ đầy dầu, na ná như vụ giết chết Jill Masterson bằng cách nhúng vào vàng trong bộ phim Goldfinger.

Tử thần cũng tìm đến với Vesper Lynd trong Casino Royale, đưa nàng thành một phận nữ nữa trong nửa thế kỷ qua đã phải chết để cứu sống Bond.

Không chỉ riêng cái chết rình rập, mà những người phụ nữ quen với Bond còn phải đối diện với những mối họa khủng khiếp khác.

Image copyrightAF archive Alamy Stock Photo

Image captionSéverine không phải là gương mặt nữ duy nhất phải chết trong Skyfall – thậm chí đến nhân vật M của Judi Dench cũng tới số

Ai có thể quên đi được sự sỉ nhục đến tột cùng khi mà Solitaire (do Jane Seymour thủ vai trong phim Live and Let Die) chăn gối với Bond và nhận biết rõ là mình đang bị mất đi sức mạnh tâm linh?

Dường như đó là số phận của những người đàn bà bước vào và ra khỏi cuộc đời của Bond, bất kể họ có tỏ ra độc lập, mạnh mẽ tới đâu. Họ đều xinh đẹp, thông minh, thường là kẻ hai mang, và đều bị loại bỏ.

Tất nhiên là cũng có những nét tích cực. Bộ phim huyền thoại Octopussy cho thấy một hòn đảo với cư dân toàn là nữ với một gánh xiếc làm bình phong cho hoạt động buôn lậu đá quý.

Nhân vật Pussy Galore của Honor Blackman (trong Goldfinger) điều hành một đội phi công nữ hiểm độc. Nhắc tới Goldfinger thì phải nói là có khá nhiều gương mặt nữ xuất hiện trong phim; Một nửa trong số đó bị giết chết, nhưng ít ra thì họ cũng đã góp mặt trong phim.

Hy vọng là các nhân vật do Léa Seydoux và Monica Bellucci thủ vai trong phim mới Spectre sẽ có số phận khá khẩm hơn, bất chấp việc họ đã bị bỏ mặc phải tự xoay sở. Mà dù cho có thế nào đi chăng nữa thì rồi cũng sẽ có cả tá các cô khác xuất hiện bên cạnh James Bond.

Và cho dù bất kể điều gì xảy ra thì vẫn luôn có một thực tế về chàng điệp viên nổi tiếng thế giới. Ai cũng đều già đi, riêng James Bond thì không.

Spectre ra mắt tại London vào ngày 26/10/2015, đồng thời được công chiếu trên toàn quốc tại Anh và Cộng hoà Ireland trong cùng ngày. Phim được trình chiếu trên toàn cầu vào ngày 6/11/2015.

There’s no doubt that female characters play a central role in the spy film franchise. But are they frivolous fun or worryingly dated? Clementine Ford takes a look.

(Credit: Alamy)

 Are Bond girls sexist?

  • By Clementine Ford

14 October 2015

When Ursula Andress strode out of the water in 1962 wearing nothing but a white bikini and a hunting knife, she set the bar for every Bond girl set to follow in her footsteps. Andress was only 20 when she played a young woman fending for herself on an island after the death of her father. But despite her youth, the Swiss actress’s entrance into the world of Dr No has gone down in cinematic history. Let’s face it, as iconic images go it’s up there with the best of them.

Dr No was the first of Ian Fleming’s books to be adapted for the screen, although it was the sixth in the literary series. It enjoyed enormous financial success, beginning a cinematic franchise that has lasted for over 50 years. But while much of Bond’s popularity can be attributed to (mostly) witty scriptwriting and the universal appeal of an old fashioned spy caper, it would be folly to overlook the contributions of the 77 women who’ve made up the ‘Bond girl cabinet’.

ADVERTISEMENT

007 returns in SPECTRE! Only in cinemas.

Celebrate the release of the new James Bond movie SPECTRE and discover why Bond is GREAT in our fantastic video. Get a sneak peek into the Bond lifestyle!

Click here to find out more

And Andress began it all. Her turn as Honey Ryder was equal parts sexy, sassy and independent, which is undoubtedly what led to her great appeal. Indeed, it is the curious mix of self-sufficiency and vulnerability which distinguishes Bond girls from the vast majority of other female sidekicks/love interests that are speckled throughout movie history.

Bond girls are just as likely to be villainesses as they are heroines

As sexist as the Bond franchise is – and there can be no doubts that it is mired in retro chauvinism, with its double entendres and playboy protagonist – it has also always seemed more interested in women with bite. Refreshingly, Bond girls are just as likely to be villainesses as they are heroines and almost never one to turn their noses up at a good romp or a witty one-liner.

‘Girls’ to ‘women’

So while Andress may have been the original Bond girl, plenty of women have stamped their own personalities on a brand that has expanded not just in age and scope but also in terms of social politics. We’ve come a long way since the days when the original Mr Bond, Sean Connery, blithely told Playboy, “I don’t think there is anything particularly wrong about hitting a woman.”

While he may have retained his womanising traits, it’s unlikely that a modern-day Bond would be depicted ‘roughing up’ a Bond girl, as Playboy put it back in 1965. And on that note, as jolly fun as the Bondverse might be, there are only so many times a feminist writer can refer to grown women as ‘girls’. Thankfully director Sam Mendes has seen fit to rebrand them as ‘Bond women’.

Thankfully Sam Mendes has seen fit to rebrand them as ‘Bond women’

And what women! The latest heroine to shake up Bond’s martini is remarkable for two reasons. Firstly, there are only four years between Monica Bellucci and the current Bond hunk, Daniel Craig. Secondly, and perhaps even more astonishingly, Bellucci has the age advantage. Yes, at 51 years old the Italian goddess has officially become the oldest Bond woman to be invited into Bond’s bed chambers. Never before in the history of Fleming has such a feat been attempted. In fact, it’s pretty remarkable when you look at the entire history of cinema, most of which seems to be an exercise in pretending women cease to exist once they surpass their 34th year.

As superficially exciting as it is to see Bond’s writers widen the parameters on his Tinder profile, let’s not break out the ‘52 Dom Perignon just yet. There’s still that pesky matter of embedded chauvinism to contend with. As deeply ingrained as it is to the Bond psyche, it’s not always easy to dismiss such rampant sexism as little more than a bit of frothy fun.

Death becomes her

Bond women have been bringing sass and chutzpah to the franchise since the very beginning, while enduring their fair share of injustices. But how many times have they been discarded or even killed off without a moment’s thought? These aren’t throwbacks to the films of old, but tropes still playing out on screens today. The female characters in Skyfall were a mess, and that movie was released three years ago. Not only is Séverine shot in the head in the end (leaving Bond to comment, “That was a waste of good Scotch.”) but Tonia Sotiropoulou is given no lines at all and credited only as ‘Bond’s Lover’. Even M is knocked off by the film’s end, an outcome completely ill-befitting a giant like Dame Judi Dench, who must never be depicted as anything less than immortal in both life and cinema.

How many times have they been killed off without a moment’s thought?

In Quantum of Solace, poor Strawberry Fields was murdered and left on Bond’s bed covered from head to toe in oil, a nod to the bullion-soaking murder of Jill Masterson in Goldfinger. Death also rose up to meet Vesper Lynd in Casino Royale, marking her as yet another woman over the course of half a century who seemingly had to die in order to save Bond’s life.

It’s not just death that awaits the women of Bond’s acquaintance. Who can forget the ultimate insult, when Solitaire (Jane Seymour in Live and Let Die) sleeps with Bond and knowingly loses her psychic powers? Alas, this seems to be the fate of the women who walk in and out of Bond’s life no matter how fiercely independent they seem. They are beautiful, intelligent, often duplicitous – and all highly discardable.

They are beautiful, intelligent, often duplicitous – and all highly discardable.

Sure, there have been positives. The legendary Octopussy runs an island populated entirely by women and a circus that fronts for a jewel-smuggling operation. Meanwhile, Honor Blackman’s Pussy Galore might have had a ridiculous name but that didn’t stop her from running a fleet of nefarious female pilots. Speaking of Goldfinger, there were women galore in that film. Half of them were killed, but at least they were there.

One can only hope that Léa Seydoux and Monica Bellucci’s characters fare better, despite being left to go it alone. Either way, we’re surely in for at least a dozen more outings of the iconic Bond, James Bond. After all, one thing will always remain true about the world’s most famous spy. We get older, but he stays the same age.

If you would like to comment on this story or anything else you have seen on BBC Culture, head over to our Facebook page or message us on Twitter.

This story is a part of BBC Britain – a new series focused on exploring this extraordinary island, one story at a time. Readers outside of the UK can see every BBC Britain story by heading to the Britain homepage; you also can see our latest stories by following us on Facebook and Twitter.

http://www.bbc.com/culture/story/20151014-bond-women-sexy-or-just-sexist

About Uy Do

Banking System Analyst, former NTT data Global Marketing Dept Senior Analyst, Banking System Risk Specialist, HR Specialist
This entry was posted in Culture, UK and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s